Współcześnie wolontariat zaczyna nabierać coraz większego znaczenia
i często staje się odpowiedzią na rozwiązywanie trudnych problemów społecznych.
Nikt sobie też nie wyobraża wolontariatu bez udziału ludzi młodych, których
aktywność jest coraz bardziej znacząca, zarówno w środowisku lokalnym jak i na
arenie międzynarodowej.
Rok 2011 był szczególny z racji wielu rocznic i wydarzeń, iał także wyjątkowe znaczenie dla propagowania idei wolontariatu, bowiem zgodnie z Decyzją
Rady Unii Europejskiej z dnia 27 listopada 2009 r. (2010/37/WE) rok 2011
ustanowiono Europejskim Rokiem
Wolontariatu, propagującym Aktywność Obywatelską. Wśród wielu celów i
założeń szczegółowych przyjęto, że
ogólnym celem Roku Wolontariatu jest zachęcanie Wspólnoty, państw
członkowskich, władz lokalnych i regionalnych do podjęcia wysiłków na rzecz stworzenia
warunków sprzyjających angażowaniu się społeczeństwa obywatelskiego w
wolontariat w Unii Europejskiej, wspieranie tych wysiłków – zwłaszcza poprzez
wymianę doświadczeń i dobrych wzorców – a także do podjęcia wysiłków na rzecz
większego wyeksponowania wolontariatu w UE.
Działalność
wolontariatu wpisuje się w realizację kluczowych celów polityki UE, takich jak
włączenie społeczne, zatrudnienie, edukacja, rozwój umiejętności i propagowanie
postaw europejskich.
Wśród wielu znaczących
inicjatyw europejskiego wolontariatu młodzieżowego jednym z najbardziej
rozpropagowanych jest program „Młodzież w działaniu”. Istnieje też szereg
innych programów, których motywy powstania zrodziły się z przesłanek i potrzeb,
współpracy międzynarodowej oraz
uwarunkowań historycznych. Do nich właśnie należy Polsko Litewski Fundusz Wymiany Młodzieży. Realizowany projekt
został zainspirowany przez Fundusz
oraz został sfinansowany z jego środków.
Pracownicy naukowi - koordynatorzy projektu
I.
O
Funduszu
Polsko-Litewski Fundusz
Wymiany Młodzieży – to inicjatywa rządów Polski i Litwy, które widzą dużą rolę młodych ludzi w budowaniu relacji międzynarodowych.
Fundusz swoją działalność rozpoczął
1 czerwca 2007 roku i został objęty honorowym patronatem premierów obydwu państw.
Głównymi celami
Polsko-Litewskiego Funduszu Wymiany Młodzieży są:
- kształtowanie wzajemnych stosunków
międzynarodowych,
- inspirowanie młodzieży i osób
pracujących z młodzieżą do wspólnych działań, które pozwolą na wzajemne
zbliżenie się,
- odkrywanie wspólnych korzeni,
- niwelowanie uprzedzeń i stereotypów w
postrzeganiu wspólnej historii i we współczesnych relacjach,
- stworzenie ram
organizacyjno-prawnych dla skuteczniejszego wspierania wymiany młodzieży.
W swojej działalności Fundusz wspiera finansowo (konkurs wniosków) i merytorycznie realizację pomysłów
młodych ludzi, dofinansowuje wymiany, seminaria, spotkania i inne inicjatywy
młodzieżowe. Działania Funduszu obejmują także szkolenia wprowadzające i
tematyczne, oraz inne działania promujące dialog polsko-litewski. Fundusz
wspiera działania z zakresu edukacji pozaformalnej i międzykulturowej. Dzięki
realizacji wspólnych projektów młodzi Polacy i Litwini odkrywają własne
korzenie i przełamują stereotypy narodowe.
Organem kierującym
Funduszem jest Komitet mianowany przez premierów Rządu Rzeczpospolitej Polskiej
i Rządu Republiki Litewskiej. Komitet decyduje o podziale i wykorzystaniu
środków finansowych oraz ustala priorytety i kryteria ich przyznawania. Pracami
Komitetu kieruje dwóch przewodniczących.
W każdym z krajów
utworzona została Narodowa Instytucja Zarządzająca. W Polsce jej zadania
zostały powierzone Fundacji Rozwoju Systemu Edukacji, a na Litwie
Departamentowi ds. Młodzieży przy Ministerstwie Opieki Socjalnej i Pracy w
Wilnie.
II.
O
projekcie
Trudne
rozmowy o Czesławie Miłoszu – tolerancja, dialog, partnerska współpraca: Celem głównym
projektu był dialog międzykulturowy z uwzględnieniem historii, tradycji i wspólnych korzeni polsko- litewskich oraz
wymiana doświadczeń wolontarystycznych na różnych płaszczyznach działalności
społeczno-kulturalnej.
Partnerami
projektu były dwie uczelnie wyższe: Uniwersytet Śląski i Uniwersytet Pedagogiczny w Wilnie. Uczestnikami projektu byli studenci studiów
dziennych (10 studentów z Wileńskiego Uniwersytetu Pedagogicznego oraz 10
studentów z Uniwersytetu Śląskiego), którzy bardzo prężnie działają w kołach
naukowych, w stowarzyszeniach pozarządowych oraz współpracują jako
wolontariusze z różnymi podmiotami polityki społecznej oraz instytucjami
kulturalnymi.
Projekt
skupił się na dialogu międzykulturowym oraz historii i tradycji Polski i Litwy
pokazanej przez pryzmat biografii i twórczości poety Czesława Miłosza. Pokazał również jak ważną kwestią i zadaniem we współczesnych działaniach jest wolontariat.
III.
Pomysł
na projekt
W Uniwersytecie Śląskim na
Wydziale Etnologii i Nauk o Edukacji od 2003 r. bardzo aktywnie działa Koło Naukowe Edukacji Międzykulturowej (KNEM,
www.knem.us.edu.pl), które realizuje szereg warsztatów konferencji i projektów dotyczących edukacji wielokulturowej
oraz działań społecznych. Dodatkową inspiracją dla powstania projektu był rok
2011, który został ogłoszony Rokiem
Miłosza oraz Europejskim Rokiem
Wolontariatu.Partnerem w projekcie było również Akademickie Stowarzyszenie Pomocy Społecznej. Ponadto Polsko-Litewski Fundusz Wymiany
Młodzieży stworzył możliwość realizacji zaplanowanego projektu. Po nawiązaniu
kontaktów z Wileńskim Uniwersytetem
Pedagogicznym i zaangażowaniu partnerów litewskich, zrodziło się wiele
pomysłów dla wspólnych działań i wymiany doświadczeń. Drogą mailową została
dokonana prezentacja wzajemnych oczekiwań, poglądów i pomysłów na realizację
projektu. Motywem przewodnim projektu stała się sylwetka noblisty Czesława Miłosza, jego, życie,
twórczość, kontakty, działalność międzynarodowa. Sylwetka Miłosza, którego
dzieciństwo upłynęło na ziemiach Wielkiego Księstwa Litewskiego jest
przykładem wielokulturowości i
tolerancji. Jego twórczość oraz bogate życie i kontakty z wieloma wybitnymi
postaciami jak i organizacjami, mogą nie tylko budzić poczucie dumy, ale także
inspirować młodych ludzi do realizacji własnych pasji i aktywności, również na
arenie międzynarodowej. Jest to doskonały przykład jak
współcześnie uczyć szacunku, zrozumienia, poszanowania „innego” i
różnorodności. Podkreślić należy, że najlepsze metody wypracowuje się w
bezpośrednich kontaktach i pracy w grupie, w środowisku zróżnicowanym
kulturowo, a to właśnie zapewniła realizacja projektu. Koordynatorzy projektu
na bieżąco wymieniali się spostrzeżeniami przy jego opracowaniu, jednak dużą
swobodę i inwencję pozostawili młodzieży.
Podkreślić należy, że do
projektu zostali zakwalifikowani
wyróżniający się studenci, których cechuje wysoka kultura i poziom
wiedzy. Realizacja projektu w założeniach miała przyczynić się do pogłębienia
wiedzy na temat kultury polskiej i litewskiej wśród młodzieży. Uczestnicy założyli
także zapoznanie się z historią i tradycją Cieszyna, Krakowa i Wilna, oraz
wymianą doświadczeń w pracy społecznej i kulturalnej związanej z wolontariatem
oraz informacjami na temat systemów edukacji w swoich krajach. Projekt zakładał
poznanie „sąsiadów” i dostrzeżenie obszarów łączących oba narody.
IV.
Wizyta
przygotowawcza
W dn. 18-19 maja 2011 r. na
WEiNoE gościli litewscy partnerzy projektu. Celem wizyty było doprecyzowanie
wzajemnych oczekiwań, wymiana doświadczeń i określenie szczegółowo działań,
które będą realizowane w Polsce i na Litwie. Ustalono, że prace przygotowawcze
polegać będą na zbieraniu informacji o Czesławie Miłoszu, zwłaszcza tych mniej
znanych i kontrowersyjnych, zarówno w jego biografii jak i twórczości. Młodzież
polska głównie skupiła się na jego końcowym okresie twórczości, natomiast
młodzież litewska przybliżyła jego miejsce urodzenia i sposób w jaki poeta jest
współcześnie postrzegany na Litwie. Takie podejście było doskonałą przestrzenią do
samorealizacji uczestników, rozwijania kreatywności i upowszechniana
wolontariatu, bowiem działania zostały zaplanowane poza zajęciami edukacyjnymi.
W trakcie rozmów założono, że projekt powinien stać się przykładem współpracy i
dobrych działań dla realizacji kolejnych pomysłów młodzieży. Jego realizacja
pozwoliła pokazać, że można działać
zarówno na poziomie lokalnym, jak i międzynarodowym. Uczestnicy wizyty
spotkali się z władzami WEiNoE, co stało się dodatkową płaszczyzną
wymiany doświadczeń polsko-litewskich w obszarach edukacyjnym, dydaktycznym i
naukowym.
V.
Napisali
o nas
Założeniem projektu było jego
upowszechnianie w środowisku. O wydarzeniu zostały poinformowane lokalne media
oraz umieszczone zostały informacje na stronach internetowych UŚ.
„…18
i 19 maja w ramach wizyty przygotowawczej w Cieszynie gościli doc. dr Romuald
Narunec i dr Krystyna Syrnicka z Wileńskiego Uniwersytetu Pedagogicznego (VPU).
Podczas dwudniowego pobytu koordynatorzy spotkali się z organizatorami
projektu, władzami i studentami UŚ. Jesteśmy bardzo zadowoleni ze spotkania z
koordynatorami projektu, uzgodniłyśmy w zasadzie wszystko. Teraz pozostaje nam
nawiązanie kontaktu ze studentami, którzy do nas przyjadą - komentują Irena
Foks i Justyna Jabłeka, studentki UŚ w Cieszynie. Przy współpracy dr Wiesławy
Walkowskiej oraz studentów Uniwersytetu Śląskiego udało się rozpisać projekt, w
ramach którego studenci z Litwy będą mieli okazję przyjechać do Cieszyna.
Tematem tego projektu jest życie i twórczość Czesława Miłosza, którego postać
łączy oba kraje. Rok 2011 jest Rokiem Miłosza, to dodatkowo zachęca do wzięcia
udziału w projekcie. Studenci, którzy przyjadą do nas, są polonistami, my pedagogami.
Chcieliśmy zorganizować takie działania, które łączyłyby nasze zainteresowania
- mówi Irena Foks. Idea tego projektu
nastawiona jest głównie na młodzież, na to, by te inicjatywy zaprocentowały w
przyszłości, nie tylko nawiązanymi znajomościami, ale przede wszystkim zdobytym
doświadczeniem i przekazywaniem go młodszym studentom - dodaje dr Wiesława
Walkowska (…)”.
„Gazeta
codzienna”, Barbara Śliż, 2011-05-21
„18 do 19 maja 2011 r. na Wydziale Etnologii i Nauk o Edukacji UŚ
w Cieszynie odbyła się wizyta przygotowawcza w ramach projektu „Tough talks on
Czesław Miłosz – tolerance, dialogue, partnership” W wizycie ze strony
litewskiej uczestniczył koordynator litewski projektu doc. dr Romuald Naruniec
i dr Krystyna Syrnicka. Ze strony polskiej – koordynator całości projektu dr Wiesława Walkowska
oraz studentki: Irena Foks i Justyna Jabłeka. (…) Projekt jest finansowany w ramach Polsko-Litewskiego Funduszu Wymiany
Młodzieży 2011 FORMAT 1. Partnerami projektu są dwie uczelnie: Uniwersytet
Śląski oraz Wileński Uniwersytet Pedagogiczny (…)”.
VI.
Realizacja projektu
17-21 października 2011
r., to nasz najważniejszy czas w projekcie. Wtedy to bowiem przyjechali na nasz
Wydział studenci z Litwy i miały miejsce, główne działania związane z
projektem. Ale się działo! Najważniejsze
wydarzenia, które odbyły się w ramach projektu to:
- wieczorki
literackie, warsztaty międzykulturowe „Miłosz po naszemu”, „Ogród nauk”,
„Wieczór kultur”,
- wycieczka do
Krakowa pod inspirującym mottem przewodnim „Kraków niczym Wilno Miłosza”,
- II edycja
konferencji „Przeszłość dla Przyszłości” w ramach której wykład: „Czyj jest
Miłosz?” wygłosiła dr hab.
Anna Szawerna-Dyrszka z UŚ oraz dr Halina Turkiewicz z Uniwersytetu
Wileńskiego: „Urzeczony doliną Niewiaży podróżny świata. Życie i twórczość
Czesława Miłosza”. Natomiast koordynator projektu, dr Wiesława Walkowska
przedstawiła wolontariat w działaniach młodzieży, a liderki projektu Justyna
Jabłeka, Aleksandra Gancarz oraz Janina Milevic zaprezentowały zrealizowane i
zaplanowane w projekcie działania.
- spotkanie
integracyjne ze studentami kursu przygotowawczego z Ukrainy, Białorusi i
Kazachstanu, Japonii, Rosji, Rumunii, na które wraz ze studentami przyjechała
dyrektor Szkoły Języka i Kultury Polskiej UŚ, pełnomocnik wojewody śląskiego
ds. mniejszości narodowych i etnicznych, prof. UŚ dr hab. Jolanta
Tambor, Więcej o konferencji: http://walkowskaw.blogspot.com/2015/08/ii-interdyscyplinarna-konferencja.html
- zajęcia warsztatowe
w cieszyńskim liceum pt. „Miłosz na scenie na skinienie”,
- wystawa „Galeria
projektu”, gdzie zostały zamieszczone prace plastyczne młodzieży, prezentacja
projektu, jego tematyki i głównych założeń oraz działania Polsko- Litewskiego
Funduszu Wymiany Młodzieży,
- Ewaluacja podsumowująca działania w projekcie oraz
wymiana doświadczeń i stworzenie płaszczyzny do dalszych działań w przyszłości.
VII.
Rezultaty projektu
Zastosowane w projekcie aktywne metody
pracy pozwoliły młodzieży wykorzystać autorskie projekty, a także zmodyfikować
i stworzyć własne projekty na potrzeby dalszego procesu uczenia się, rozwijania
zainteresowań, poszerzania kontaktów czy upowszechniania dobrych praktyk.
Dzięki realizacji projektu, młodzież wymieniła się doświadczeniami, nauczyła
się lepszej organizacji i pracy w zespole.
W projekcie zostały osiągnięte zarówno
rezultaty jakościowe jak i ilościowe. Do najważniejszych można zaliczyć:
-
pogłębienie wiedzy w zakresie kultury wspólnych korzeni polsko-litewskich oraz poszerzenie
wiedzy o nobliście Czesławie Miłoszu, ze szczególnym
uwzględnieniem jak postrzegany i znany jest twórca w Polsce, na Litwie oraz
na świecie,
-
upowszechnienie miejsc gdzie realizowany jest projekt: Cieszyna oraz Wilna, a
także Krakowa i Szetejń,
-
pogłębienie wiedzy w dziedzinie wolontariatu, poznanie dobrych praktyk i
doświadczeń w pracy na płaszczyźnie międzynarodowej,
- udział w projekcie nie tylko
bezpośrednich uczestników, ale także studentów WEiNoE, studentów kursu
przygotowawczego z Ukrainy, Białorusi i Kazachstanu oraz uczniów szkół średnich.
Projekt pokazał, że wolontariat może
być doskonałym narzędziem dla realizacji celów zarówno w obszarze działań indywidualnych,
jak i grupowych. Nawiązane kontakty i przyjaźnie w ramach projektu stały się inspiracją
dla młodzieży do podejmowania nowych
działań.
VIII.
Opinie o projekcie
„Dzięki projektowi mam ochotę realizować
więcej projektów międzynarodowych. To możliwość rozwoju, nabywania doświadczeń
i rozwijania własnej aktywności”.
Barbara Kompała
„Poznałyśmy nowych
ludzi. Inny klimat, otoczenie. Dobrze spędzony czas, miła atmosfera. Fajnie się
razem bawiliśmy. Trochę dodało nam to odwagi, bo z natury jesteśmy skryte.
Dowiedziałyśmy się więcej o Czesławie Miłoszu oraz podszkoliłyśmy język polski”.
Justyna Jančura, Alina Gancevskaja
„Cała lista
pozytywów, a najważniejsze to: niesamowite
wrażenia, nowe znajomości, „nowa” wiedza na temat Czesława Miłosza i kultury
litewskiej… i w ogóle nowe doznania kulinarne, przyjemne spędzenie czasu w
doborowym towarzystwie, a… i opanowałem
umiejętność liczenia po litewsku do dziesięciu!”
Mateusz
Morawiec
„Dzięki projektowi nabrałyśmy jeszcze większej
ochoty, by odwiedzić Wilno i mamy nadzieję, że uda nam się to szybko
zrealizować. Nauczyłyśmy się przełamywać bariery językowe i trochę mówić po
litewsku”.
Weronika
Wenglarzy, Hanna Stebel, Justyna Gorzelany
„Dowiedziałyśmy się
czegoś więcej o Czesławie Miłoszu, zwiedziłyśmy
bardzo ciekawe miasta - Cieszyn, Czeski Cieszyn, Kraków, co dało wiele
nowych wrażeń. Poznałyśmy wielu ludzi i spędziłyśmy miło czas”.
Božena
Bukovskaja, Brigita Borkovska
„Bardzo otwarci i
chętni do współpracy nasi (już teraz) przyjaciele z Litwy zaprosili nas do
siebie…(…). Liczne warsztaty na pewno się przydadzą w przeprowadzaniu zajęć na
uczelni i w przyszłej pracy. Wieczorek kultur był niesamowity, poznałam kulturę
litewską (stroje, kuchnię, obrzędy ślubne), właśnie wtedy uświadomiłam sobie
jak mało do tej pory wiedziałam o tym kraju. Zrobiłam mnóstwo fantastycznych i
zabawnych zdjęć do mojego wielkiego albumu. Będą to wspaniałe wspomnienia z
mile i owocnie spędzonego czasu. Te pięć dni to było życie na wysokich obrotach,
co miało swoje plusy (mniej gadania, więcej działania ;) Dwoma słowami: było
warto ! Fajnie by było wziąć udział jeszcze w takim projekcie”.
Paulina Zenderowska
„Projekt ten to były
korzenie naszego doświadczenia, a owocem tego wszystkiego stało się to, że
poznaliśmy mnóstwo ciekawych ludzi, z którymi zawarłyśmy ciepłe stosunki. Miło
nam było, że w taki niesamowity sposób przyjęli nas do swojego grona. Mamy
nadzieję, że w przyszłości nasze drogi się ponownie zejdą”.
Marija
Kitkovskaja, Elžbieta Korklinevska
„Projekt dał mi wiele
możliwości rozwoju. Był doskonałym momentem na sprawdzenie moich umiejętności
związanych z integracją oraz odnalezieniu się w nowej roli (podczas prowadzenia
warsztatów zapoznawczych). Nowe doświadczenie jakie zdobyłam podczas
pięciodniowego projektu są dla mnie dobrą lekcją, która z pewnością przyda mi
się w przyszłym życiu zawodowymi. Był to wspaniały tydzień spędzony ze
wspaniałymi ludźmi z Litwy i Polski, na zawsze zostanie w mojej pamięci.
Dziękuję Wam Wszystkim!”.
Karolina Dawiec
IX.
Uczestnicy
Projektu
Uczestnikami i realizatorami projektu
byli studenci Uniwersytetu Śląskiego z Wydziału Etnologii i Nauk o Edukacji,
studenci z Wileńskiego Uniwersytetu Pedagogicznego oraz pracownicy naukowi tych
uniwersytetów. Liderem wiodącym w projekcie był Uniwersytet Śląski.
Uniwersytet
Śląski:
Karolina Dawiec
Aleksandra Gancarz
Justyna Gorzelany
Barbara Kompała
Mateusz Morawiec
Hanna Stebel
Weronika Wenglarzy
Paulina Zenderowska
Katarzyna Zloch
Justyna Jabłeka- lider wiodący projektu
Lidia Wollman – pracownik naukowy
Wiesława Walkowska - pracownik naukowy,
koordynator wiodący projektu
Uniwersytet
Pedagogiczny w Wilnie:
Elena Lavrukaitis
Janina Milevič
Diana Jezulevič
Justyna Jančura
Alina Gancevskaja
Brigita Borkovska
Božena Bukovskaja
Artūras Gluško
Marija Kitkovskaja – lider projektu
Elžbieta Korklinevska – lider projektu
Halina Turkevič - pracownik naukowy
Romuald Narunec- pracownik naukowy, koordynator projektu
Justyna Jančura
Alina Gancevskaja
Brigita Borkovska
Božena Bukovskaja
Artūras Gluško
Marija Kitkovskaja – lider projektu
Elžbieta Korklinevska – lider projektu
Halina Turkevič - pracownik naukowy
Romuald Narunec- pracownik naukowy, koordynator projektu
Projekt wspierali: Dziekan WEiNoE Prof. dr hab. Halina Rusek, dr Lidia Wollman, dr Krystyna Syrnicka, Irena Foks, Alicja Hruzd - Matuszczyk, Kuba Kiszka
X.
„Okiem”
koordynatorów i liderów
„Projekt
był wspólnym, pozytywnym doświadczeniem, a nabyta wiedza podczas różnych
spotkań na pewno przyda się dla nas w przyszłości. Doznaliśmy wielu wspaniałych
wrażeń i na nowo przeżyliśmy niektóre etapy z życia Czesława Miłosza. Myślę, że
takiego rodzaju projekty są krokiem do dalszej współpracy. Uważam, że w
przyszłości powstanie jeszcze niejeden taki partnerski projekt, który zrzeszy wielu
ciekawych i pomysłowych ludzi”.
Elżbieta
Korkliniewska – lider projektu
„Studenci polscy i
litewscy realizowali niejako przesłanie, wynikające z dorobku pisarza–Noblisty:
nie tyle mówili o dialogu i tolerancji, ile prowadzili ze sobą życzliwy dialog intelektualny, którego
pretekstem była twórczość Miłosza, jej wielokulturowy, egzystencjalny,
metafizyczny i inne wymiary. Połączony wysiłek pedagogiczno–filologiczny
zaowocował w niekonwencjonalne, plastycznie oprawione interpretacje poezji
Miłosza, które zaprezentowano w
szkołach, popularyzyjąc w ten sposób twórczość pisarza, przekazując przesłanie
z niej wynikające. Dzięki pomysłowości studentów rozszerzony został niejako
kontekst interpretacji twórczości autora Doliny Issy, gdyż sporo uwagi
poświęcono poznawaniu tradycji,
obyczajów polsko–litewskich,
które ukształtowały poetę, z którymi przemierzał kontynenty, które
stawały się pożywką jego twórczości”.
Halina
Turkevič - pracownik naukowy
„Projekt był bardzo korzystny pod wieloma względami. Zarówno okres przygotowawczy w Wilnie jak i sama realizacja projektu w Cieszynie sprzyjały nabyciu nowego doświadczenia, wiedzy, umiejętności uczestników projektu, lepszemu poznaniu się i zbliżeniu młodzieży z Polski i Litwy. Nawiązanie dialogu intelektualnego w duchu tolerancji, życzliwości i wzajemnego zrozumienia świadczy o dobrym przygotowaniu uczestników, zasługuje na dalszą kontynuację działań”.
Romuald
Narunec - pracownik naukowy,
koordynator projektu
„Projekt dał mi możliwość sprawdzenia siebie, poznania nowych
ludzi, ale przede wszystkim stanowił przeogromną, pozytywną dawkę energii.
Dzięki niemu w mojej głowie tłoczą i przekrzykują się nowe pomysły na nowe
działania;)”.
Justyna
Jabłeka - lider wiodący projektu
Projekt stanowił niepowtarzalną okazję do wymiany
poglądów, nawiązania relacji i budowania dialogu, które mam taką nadzieję, będą
procentować w przyszłości. Chociaż główna idea projektu dotyczyła Cz. Miłosza,
to jednak było to podejście interdyscyplinarne, które oprócz partnerskiej współpracy,
z pewnością rozpowszechniło i umocniło w młodzieży ideę wolontariatu. To była praca
ludzi świadomych, zaangażowanych, odpowiedzialnych społecznie, którzy
wypracowali konkretne narzędzia oraz zbudowali jakąś wspólnotę. Czas z
pewnością pokaże jak to będzie się rozwijało w przyszłości. Upatruję wielkiej
szansy na pozytywną zmianę społeczną właśnie w młodych ludziach, a uczestnicy
tego projektu to potwierdzili. Wykazali się wielką kulturą osobistą i
wartościami, które z pewnością będą w
przyszłości podstawą budowania wartościowego kapitału społecznego.
Wiesława Walkowska -
pracownik naukowy, koordynator projektu
Współpraca międzynarodowa to ważna część rozwoju każdej uczelni wyższej. Miałam okazję poznać profesjonalizm i życzliwość osób zajmujących się współpracą z zagranicą oraz rozliczających projekty w UŚ, dlatego też szczególne podziękowania kieruję do
Joanny Laskowskiej, Agnieszki Maj, Iwony Jarockiej i Aleksandry
Sokoły.
Podziękowania kieruję również do Eweliny Miłoń, która koordynowała projekt ze strony Funduszu Polsko - Litewskiego, była zawsze pomocna, profesjonalna i zarażała optymizmem.
Na koniec dodaję film, zrobiony przez wspaniałych studentów, uczestników projektu, a zamieszczony na stronach jedynego, niepowtarzalnego koła studenckiego KNEM :)
Współpraca z Wami to była wielka przyjemność i bezcenna nauka. Dziękuję :)
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz