***
Życie pobudza umysł a
wartość tak naprawdę ma to co powstaje dzięki potrzebie. Poza tym to czas
najlepiej weryfikuje wartość tworzenia, działania, tego wszystkiego co zostaje.
Czasem rozproszone, zasiane, a nawet zniszczone. Czas weryfikuje ludzi, ich wybory,
wrażliwość, dobro i prawdę. Nie zawsze żyzna gleba wyda plony, a to co zasiane
będzie piękne. Jeśli jednak należysz do tych co potrafią myśleć, samodzielnie,
bez nacisku i podobania się, to nawet jeśli milczysz, rób swoje i nie spoglądaj
na szczyty pozornego pędu i blichtru.
Wybory, choć często trudne zależą od nas. Nawet jeśli nie zawsze właściwe, to potrzebne aby droga była kręta lub bardziej pod
górę. To Napoleon Bonaparte powiedział: „Nie powinniśmy odejść z tej
ziemi nie zostawiając śladów, które polecać będą naszą pamięć potomności”. Dla
jednych jest to Waterloo a dla innych okruchy codzienności...
***
Dzieło
Lucyny Frąckiewicz inspiracją dla współczesnej polityki społecznej, red. E. Górnikowska-Zwolak,
Wiesława Walkowska, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, GWSP w Mysłowicach, Katowice-Mysłowice
2015
Słowo wstępne
W 2001
roku w Wydawnictwie Naukowym „Śląsk” w Katowicach ukazała się książka pt. Przeszłość dla przyszłości. Jej Redaktorka — Lucyna Frąckiewicz —
naówczas Prezes Polskiego Towarzystwa Polityki Społecznej, wyjaśniała we
wstępie, że celem publikacji było unaocznienie dorobku prekursorów i twórców
polskiej polityki społecznej, tym bardziej ważnego i cennego, że często już
zapomnianego[1].
„Wydawało się […] słuszne” — pisała Redaktorka — „by książka była nie tylko
poszerzoną biografią wybranych ważnych postaci, ale by zabrali w niej głos
uczniowie swych wielkich Mistrzów”[2].
Zaledwie
kilka lat od wydania tamtej pracy, w 2009 roku, odeszła od nas ONA — Lucyna
Frąckiewicz, Mistrzyni polskiej polityki społecznej i ekonomistka w jednej
osobie, Mentorka kilku pokoleń studentów, doktorów i
profesorów. W pierwszą rocznicę Jej śmierci na Uniwersytecie Śląskim w
Katowicach odbyła się konferencja naukowa pod hasłem „Przeszłość dla przyszłości”, upamiętniająca działalność naukową
prof. Lucyny Frąckiewicz. W 2012 roku, nakładem Wydawnictwa Uniwersytetu Ekonomicznego
w Katowicach, ukazała się praca Współczesne
obrazy polityki społecznej i gospodarczej dedykowana Profesor Lucynie
Frąckiewicz, w formie zeszytu naukowego „Studia Ekonomiczne”[3]. Oba
środowiska: Uniwersytet Śląski oraz Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach
(wcześniej jako Akademia Ekonomiczna) były miejscami wieloletniej pracy prof.
Lucyny Frąckiewicz. W ostatnim okresie Jej życia uczelnią, z którą się
związała była Górnośląska Wyższa Szkoła Pedagogiczna imienia Kardynała Augusta
Hlonda w Mysłowicach[4]. I to w
murach tej szkoły w czerwcu 2014 roku,
odbyła się konferencja naukowa pt. Polityka
społeczna w obliczu dzisiejszych wyzwań: między teorią a praktyką, współorganizowana
przez Wydział Etnologii i Nauk o Edukacji Uniwersytetu Śląskiego. W
mysłowickiej konferencji wzięło udział grono znakomitych naukowców z ośrodków
akademickich całej Polski: Warszawy, Poznania, Wrocławia, Łodzi, Opola,
Częstochowy, Sosnowca, Katowic oraz gospodarze konferencji, naukowcy
Górnośląskiej WSP. Przewodnią refleksję obrad kreowała postać Profesor Lucyny
Frąckiewicz — konferencja odbyła się w 5. rocznicę Jej śmierci i 88. rocznicę
urodzin. Wspominano wybitną Uczoną, wspaniałego Człowieka, przyjacielską Osobę,
która, jak powiedział JM Rektor Górnośląskiej WSP prof. Mirosław Wójcik: „Miała
w życiu wiarę, nadzieję i miłość. Kochała człowieka, kochała ludzi”. Profesor
Antoni Rajkiewicz w liście skierowanym do Rektora napisał: „Kontynuacja spotkań
poświęconych twórczości i dokonaniom tej wybitnej Uczonej zasługuje na
szczególne uznanie i wdzięczność. Pogratulować należy znakomitego doboru
referentów i tematów ich wystąpień. Będą im towarzyszyć moje myśli i
wspomnienie naszej wieloletniej i niezapomnianej przyjaźni i współpracy”. Dom
rodzinny Profesor Lucyny Frąckiewicz, jej relacje z dziećmi, przywołała we
wspomnieniach córka — Maria Zrałek.
Gdy
mówimy o dziele Lucyny Frąckiewicz mamy na uwadze nie tylko Jej teksty naukowe:
wydane książki, podręczniki i skrypty, opublikowane artykuły, wygłoszone
referaty, ale i coś tak ulotnego, jak myśli wypowiadane w bezpośrednich
rozmowach ze współpracownikami, doktorantami, studentami, podczas spotkań
naukowych, wykładów, seminariów, w toku codziennej (także urzędniczej) pracy,
podczas podróży; wezwania do podjęcia pilnych zadań, refleksje o sprawach
doniosłych społecznie, jak też ważnych dla pojedynczych osób, tych, którzy
właśnie byli z nią w relacji. Uwielbiała kontakt z ludźmi, cieszyła się nimi i
z nimi (ich sukcesami i wspólnymi osiągnięciami), pozwalała się wypowiadać i
opowiadać o sobie, była ciekawa ludzkich historii, zawsze gotowa zaoferować
pomoc. Można by zapytać: co jest dziełem Lucyny Frąckiewicz? Grono kilkuset
magistrantów, dwudziestu wypromowanych doktorów, dziesiątki recenzji i wniosków
awansowych? Jak zmierzyć, jak ocenić Jej wpływ na rozwój dyscypliny i osób ją
uprawiających? Czy i gdzie znajdziemy ślady inspiracji Jej słowami i czynami, Jej
postawą?
Jednoznacznej odpowiedzi
nie jesteśmy w stanie udzielić. Możemy tylko wyrazić przekonanie, że
odnajdziemy je zarówno w rozwoju teorii polityki społecznej, jak i innych
dyscyplin, dostrzeżemy tę inspirację w szczególnym typie wrażliwości (którą
zarażała osoby podatne na to), przekładającej się na działania, odwołującej się
do konkretnych wartości, tak jak i Ona się odwoływała (za japońskim pisarzem i
filozofem Daisaku Ikedą): „Nie może być większej wartości niż godność życia, i
wszelkie próby — religijne czy społeczne — uznawania czegoś innego za wyższą
wartość muszą ostatecznie prowadzić do ucisku ludzkiego”[5]. Od siebie dodawała:
„Dbałość o możliwie pełne zaspokojenie potrzeb społecznych nie może być
wydarzeniem incydentalnym […]. Wymaga
zatem uwzględnienia wielu czynników sumujących się na życie godne, gwarantujące
rozwój osobowości i społeczeństwa”[6].
***
Przedkładana Czytelnikom publikacja
stanowi odrębną i niezależną od konferencji całość. Zależałoby nam na tym, aby namysł nad podjętą
problematyką stał się zaczynem dalszych dyskusji i poszukiwań badawczych,
wzbogacających wspólny obszar analiz.
Niniejszy tom składa się z pięciu
części. Pierwsza z nich, opatrzona tytułem Lucyna
Frąckiewicz — przeszłość dla przyszłości zawiera teksty o charakterze
wspomnieniowym. Robert Rauziński
przedstawia Osobę Profesor Lucyny Frąckiewicz jako badaczki społeczności
Śląska. Ukazuje źródła Jej zainteresowań kwestiami społecznymi, prezentuje
tematy podejmowanych badań, jak również niektóre ich wyniki. Podkreśla, jak
wielką rolę odegrała Profesor Frąckiewicz w jednoczeniu środowiska polityków
społecznych oraz w przewodzeniu badaniom regionalnym i lokalnym. Elżbieta
Trafiałek przybliża postać Lucyny Frąckiewicz jako wybitnej naukowczyni, a
zarazem życzliwego, przyjaznego człowieka. Autorka przypomina podstawowe fakty
z życia Profesorki, Jej zainteresowania badawcze oraz osiągnięcia w tym
zakresie. Czytelnicy mają okazję dowiedzieć się jak przebiegała kariera
akademicka Profesor Frąckiewicz, jakie stanowiska były Jej powierzone w
krajowych instytucjach naukowych, poznajemy Ją jako nauczycielkę kilku pokoleń
ekonomistów oraz polityków społecznych, a także znakomitą organizatorkę, osobę zaangażowaną
w rozwiązywanie problemów środowisk lokalnych i regionu. Dowiadujemy się jak
została zapamiętana przez tych, którzy z Nią pracowali. Z kolei Elżbieta
Górnikowska-Zwolak kreśli wspomnienie o
Profesor Lucynie Frąckiewicz z Jej ostatniego okresu życia, niespełna trzech
lat, gdy Profesor pracowała w Górnośląskiej Wyższej Szkole Pedagogicznej
w Mysłowicach. Przybliża Jej zainteresowania i podejmowane przedsięwzięcia
naukowe. Przede wszystkim jednak pokazuje Ją jako człowieka — kobietę silną,
pełną pasji, woli życia i działania. Autorka przywołuje chwile wspólnie
spędzone, zdarzenia o doniosłym dla siebie znaczeniu; dzieli się swoimi
emocjami i osobistą refleksją.
Uzasadnienie badań i refleksji w polityce
społecznej to formalnie druga część tomu, natomiast merytorycznie jest to
wprowadzenie do podjętych rozważań. Dwa teksty, choć zupełnie odmienne w swej
formie, skłaniają do głębokiego namysłu nad istotą polityki społecznej, jej
kreatorami i adresatami. Ludmiła Dziewięcka-Bokun w
tytule swego artykułu stawia kluczowe pytanie: Komu i dlaczego potrzebna jest polityka społeczna? Przypomina, że nowoczesna
polityka społeczna jest wynikiem określonego kierunku rozwoju nowoczesnego
państwa, rozwoju systemu politycznego w kierunku demokracji. To z kolei oznacza,
że państwo bierze odpowiedzialność za bezpieczeństwo socjalne obywateli i że
polityka społeczna państwa staje się jednym z instrumentów utrzymania spójności
społecznej. Autorka wyraża pogląd (a następnie przedkłada argumenty), iż zarówno
kwestie socjalne, jak i sama polityka społeczna są ze swej natury polityczne. W końcowej
części rozważań daje odpowiedź na postawione wcześniej pytanie. Natomiast Jolanta
Supińska dzieli się z czytelnikami refleksją o charakterze osobistym,
którą opatrzyła tytułem: Polityka
społeczna ma swoje lata. Pretekstem do tej wypowiedzi było seminarium
zorganizowane z okazji jej jubileuszu przez koleżanki i kolegów
(także byłych studentów) z Instytutu Polityki Społecznej Uniwersytetu
Warszawskiego. Przedmiotem podjętych tam rozważań, które Jolanta Supińska
przeniosła na spotkanie poświęcone pamięci Lucyny Frąckiewicz, symbolicznie
scalając dwa miejsca, Warszawę i Mysłowice oraz dwa środowiska uczonych, był
sposób uprawiania polityki społecznej w przeszłości i współcześnie, jak
również próba dookreślenia (rewizji) priorytetów badawczych i aksjologicznych.
Autorka podkreśla siłę powiązania pomiędzy kondycją ludzką i dobrem wszystkich istot
żywych, całego ekosystemu. Wskazuje potrzebę zastąpienia terminu humanizm
postawą ekologizmu, wysuwa postulat ekologizacji polityki społecznej.
Jednocześnie mocno podkreśla konieczność zachowania (powrotu do) tradycji,
analizy sprzeczności
klasowych w społecznościach
lokalnych, narodowych i globalnych. Wzywa do poszukiwania
takich rozwiązań, które prowadziłyby do wspomagania pozytywnych zjawisk
społecznych i przyrodniczych.
Trzecia
część pracy Człowiek w doktrynie i
praktyce polityki społecznej zawiera pięć tekstów. Dwa pierwsze nawiązują do polityki
społecznej wobec kobiet. Jolanta Klimczak w artykule Perspektywa kobieca w polityce społecznej przypomina czytelnikom,
że przez wiele dekad polityka społeczna pomijała płeć jako kategorię opisującą
i wyjaśniającą problemy społeczne. Jako kluczową instytucję życia społecznego i
podstawową reprezentację interesów jednostki postrzegano rodzinę, z mężczyzną
w roli jej żywiciela. Rezultatem tego było wyraźne zróżnicowanie systemu
zabezpieczenia społecznego (dostępu do cennych społeczne zasobów) ze względu na
płeć. Autorka zwraca uwagę, iż w europejskiej polityce społecznej kwestię
przeciwdziałania dyskryminacji ze względu na płeć podjęto w Traktatach Rzymskim
i Amsterdamskim. Pojawiły się kluczowe terminy: gender i gender
mainstreaming, walka z nierównością kobiet i mężczyzn została
zinstytucjonalizowana. Nawiązując do polskiej rzeczywistości wskazuje, że
kobieta jest traktowana w polityce społecznej zarówno w sposób tradycyjny,
jak i nowoczesny. Elżbieta Górnikowska-Zwolak analizuje zagadnienia polityki i
polityki społecznej wobec kobiet z perspektywy pedagoga społecznego. Ukazuje
wzajemną zależność pedagogiki społecznej i polityki, uściślając przy tym
kategorie pojęciowe polityki i polityki społecznej. Autorka uzmysławia, że
rozpatrywanie relacji między płciami w kategoriach politycznych jest w
pełni uzasadnione. Przywołuje feminizm jako znaczącą teorię w filozofii
politycznej, ujawniającą, iż w zasadniczych ideach filozoficznych i politycznych
zawarte są konotacje płciowe. Ukazuje obszary i poziomy polityki społecznej, w/na
których możliwe jest uwzględnienie interesów kobiet. Czyni to w odniesieniu do
polskiej rzeczywistości ostatnich lat.
Dramatyczne zjawisko polskiego życia
społecznego, jakim jest bezrobocie, oraz skutki tegoż są przedmiotem zainteresowania
ks. Leona Dyczewskiego. Autor koncentruje się na kategorii „bezrobotnych
długotrwale”. Zwraca uwagę, że długotrwałe bezrobocie niszczy człowieka od
wewnątrz oraz rzutuje na jego stosunki ze światem zewnętrznym. Wskazuje na
skutki bezrobocia w wymiarze indywidualnym (obniżenie standardu życia,
pogorszenie się stanu psychicznego i fizycznego), w wymiarze rodzinnym
(zawężenie kontaktów społecznych, familiocentryzm), w wymiarze środowiskowym
(nieuczestniczenie w życiu kulturalnym, artystycznym, wykluczenie ze
społeczeństwa informacyjnego). Dyczewski dostrzega także skutki
społeczno-gospodarcze, czyli narastanie zjawisk patologicznych (alkoholizm,
dezorganizacja i dysfunkcyjność rodziny, przestępczość), kształtowanie się
negatywnego stosunku do instytucji społecznych i państwa, niewłączanie się w
życie publiczne, brak zwrotu kosztów wyłożonych na edukację, opiekę i
wychowanie oraz ogromne sumy wydawane na zasiłki. Autor podkreśla, że
likwidowanie bezrobocia strukturalnego to przede wszystkim zadanie rządu. I
tak, jak kolejne rządy po 1989 r. są odpowiedzialne za stratę rozwojowego
kapitału ludzkiego (emigracja zarobkowa młodych), tak też rząd jest zobowiązany
do zapewnienia miejsc pracy obywatelom (stymulowania zatrudnienia, zapobiegania
bezrobociu). Felicjan Bylok przedmiotem analizy czyni jeden z podstawowych
procesów ekonomiczno-społecznych, jakim jest konsumpcja. Konsumpcję ludzi
starszych postrzega jako ważny obszar badawczy polityki społecznej. Na
podstawie danych wtórnych, zawartych w opracowaniach statystycznych GUS i
danych pierwotnych pozyskanych z badań własnych autor podjął próbę odpowiedzi
na pytanie o czynniki determinujące zachowania konsumpcyjne seniorów, o
strukturę ich konsumpcji oraz specyfikę zachowań na rynku usług konsumpcyjnych.
Autor wyraża przekonanie, że wiedza uzyskana z badań nad konsumpcją jest
niezbędna do tworzenia strategii polityki społecznej wobec ludzi starszych w
Polsce. Wiesława Walkowska, odwołując się do
projektu Building bridges between senior
citizens and students in the elderly care in the EU, w którym brała
udział, omawia rozwiązania fińskie w pracy z osobami starszymi. Podkreśla
dostępność i kompleksowość usług dla seniorów, współpracę z ośrodkami naukowymi
i kształcenie studentów do opieki nad seniorami i pracy z nimi. Autorka
zaznacza, że w Finlandii niezwykle istotna jest współpraca pomiędzy
instytucjami na poziomie lokalnym oraz wymiana informacji i współpraca pomiędzy
regionami.
Kolejna
część pracy zatytułowana Przestrzeń
publiczna w polityce społecznej zawiera trzy artykuły. Aleksander Lipski koncentruje się na społeczeństwie obywatelskim — omawia
związki pomiędzy takimże społeczeństwem a zrównoważonym rozwojem. Trafnie
zauważa, że w warunkach dominacji gospodarki rynkowej zrównoważony rozwój
podporządkowany jest kryteriom ekonomicznej rentowności, natomiast zupełnie
pomijany jest stan świadomości społecznej. Autor dobitnie zaznacza, że o
kondycji społeczeństwa obywatelskiego świadczy nie tyle członkostwo w
organizacjach, czy nawet uczestnictwo w ich wydarzeniach, co umiejętność
analityczno-krytycznej oceny rzeczywistości. Dlatego kluczowe znaczenie
przypisuje takim wskaźnikom stanu świadomości społecznej, jak oferta programowa
mass mediów, skala występowania reklam czy formy spędzania czasu wolnego. Małgorzata Baron-Wiaterek podejmuje problematykę współdziałania organizacji
pozarządowych i samorządu terytorialnego. Analizując podstawy prawne wzajemnych
relacji pomiędzy sektorem publicznym (reprezentowanym przez jednostki samorządu
terytorialnego) a organizacjami pozarządowymi eksponuje zawarte w nich zasady, normujące
współpracę — decydujące o istocie partnerstwa w praktyce. Autorka przybliża
przykładowe formy współpracy sektora publicznego i pozarządowego. Podkreśla, że
aby zwiększyć zaangażowanie się
obywateli w lokalną politykę społeczną konieczne jest przyjęcie aktywnej
roli przez samorząd terytorialny. Maria Zrałek
w artykule Gra o miasto dla wszystkich podejmuje
zagadnienie zrównoważonego rozwoju obszarów miejskich, wskazuje na zagrożenia
dla miast europejskich, w tym również polskich i — co się z tym wiąże —
konieczność przyjęcia odpowiedniej polityki miejskiej. Zwraca uwagę na grupy,
których jakość życia jest szczególnie zagrożona: osoby starsze oraz mieszkańców
starych zdegenerowanych dzielnic (gett, enklaw biedy). Autorka podkreśla, że poprawa
jakości życia mieszkańców wymaga kompleksowych działań o charakterze
rewitalizacyjnym, tworzenia mechanizmów upodmiotowienia osób, instytucji i
wspólnot.
Ostatnia
część pracy nosi tytuł Aktualne obszary
wykluczenia społecznego. Każde z czworga autorów opracowań wskazuje na
inną kategorię wykluczonych, inny obszar wykluczenia. I tak Grzegorz Odoj koncentruje się na osobach niepełnosprawnych
intelektualnie; zauważa, że doświadczają one różnorodnych ograniczeń w codziennym życiu, często są etykietowane
jako pewnego rodzaju kuriozum. Autor odnotowuje trzy niepokojące zjawiska
społeczne występujące w odniesieniu do tej kategorii osób: dystans społeczny,
niską ocenę ich umiejętności oraz izolację. Stwierdza, że postawy te mają
istotny wpływ na proces integracji społecznej osób niepełnosprawnych
intelektualnie w obszarach edukacji, zatrudnienia oraz zaangażowania w
społeczności lokalnej. Konstatuje, iż polska polityka wspierania osób z
niepełnosprawnością nie jest w pełni skuteczna, co w rezultacie prowadzi do marnowania
potencjału pracy tej grupy społecznej. Bożena Kołaczek rozważa zagadnienie polityki społecznej państwa wobec
rodziny z dzieckiem niepełnosprawnym, przybliża istotę rozwiązania, jakim jest
świadczenie pielęgnacyjne; wymienia warunki przyznania tegoż. Autorka
przedstawia przyczyny wprowadzenia przez rząd owego instrumentu zarówno
polityki rynku pracy, jak i polityki
rodzinnej. Ukazuje również przesłanki, jakimi kierują się rodzice podejmujący
decyzję o rezygnacji z pracy. Zauważa, że opieka rodzinna może być traktowana
jako substytucja usług instytucjonalnych bądź ich dopełnienie. Podkreśla, że przyjęcie
określonych rozwiązań jest równoznaczne w teorii i praktyce ze stawianiem pytań
o cele i wartości. Wojciech Welskop
podejmuje zagadnienie wykluczenia społecznego w obszarze szkoły, którą
postrzega jako instytucję kreującą nierówności społeczne. Zróżnicowanie uczniów
pociąga za sobą zjawisko dyskryminacji i ekskluzji, zarówno w edukacji,
jak i w innych obszarach życia społecznego, zauważa autor. Nierówne traktowanie
uczniów może być warunkowane ich pochodzeniem etnicznym, przynależnością
klasową, bądź rzeczywistymi zdolnościami, ale także oczekiwaniami nauczyciela. Autor
analizuje czynniki wpływające na oczekiwania nauczyciela wobec ucznia oraz
kolejne etapy kształtowania się tych oczekiwań. Tekst, który zamyka tę część
pracy, a zarazem cały tom, współbrzmi i po części stanowi dopełnienie
wcześniejszego głosu — Jolanty Supińskiej, nawołującej do ekologizacji polityki
społecznej. Autorka artykułu, Barbara Kołodziej,
podkreśla siłę powiązania pomiędzy kondycją ludzką i dobrem zwierząt. Przedstawia
obszary, w których zdolności i właściwości zwierząt znajdują zastosowanie
(m.in. animaloterapia). Jednocześnie konstatuje, że wołanie o uszanowanie praw
zwierząt przez długi czas nie było słyszane. Człowiek wciąż jest gatunkiem
uprzywilejowanym, a dysproporcje między prawami człowieka i innych gatunków są
aż nadto widoczne (np. w obszarze hodowli zwierząt). Autorka apeluje o
politykę, która w rozwiązywaniu kwestii społecznych zespalałaby wątki
zdrowotne z epidemiologicznymi, środowiskowymi oraz etycznymi.
***
Profesor Lucyna Frąckiewicz pisała, iż rudno jest
wytyczyć jednoznaczne granice polityki społecznej jako dyscypliny naukowej: „W
coraz szerszym zakresie korzysta z dorobku innych dyscyplin, by z kolei służyć
też innym dyscyplinom bogactwem doświadczeń i teorii. Coraz więc mniej ostra
staje się granica między ekonomią, socjologią, psychologią, pedagogiką,
politologią, filozofią, etyką a polityką społeczną Nie można rozwijać polityki
społecznej bez demografii, gerontologii, pediatrii społecznej, medycyny,
zabezpieczenia społecznego czy mieszkalnictwa, a nade wszystko przepisów prawa
omal w każdej dziedzinie”[7]. I
taka też jest niniejsza praca — z pogranicza kilku dyscyplin. Autorami
zebranych tekstów są politycy społeczni, prawnicy, ekonomiści, socjologowie, pedagodzy,
a także etnolog. Prezentujemy wielodyscyplinarne spojrzenie na zagadnienia z
obszaru polityki społecznej. Wyrażamy nadzieję, że oddawany do rąk Czytelniczek
i Czytelników tom wzbudzi ich zainteresowanie — zarówno ze względu na podjętą
problematykę, jak i wyraz hołdu złożonego Osobie wybitnej i wyjątkowej, która
zjednoczyła nas w tym dziele. Wszystkim Uczestniczkom i Uczestnikom
przedsięwzięcia, Autorkom i Autorom tekstów serdecznie dziękujemy. Czujemy się
zaszczycone ich udziałem w tej interdyscyplinarnej debacie, przepełnione
radością z możliwości zestawienia różnych poglądów i stanowisk i — jakże
drogiego sercu — wspólnego wspominania Naszej Mistrzyni.
Elżbieta Górnikowska – Zwolak
Wiesława Walkowska
Katowice-Mysłowice, 2015
[1] L. Frąckiewicz: Wstęp.
W: Przeszłość dla przyszłości. Red.
L. Frąckiewicz. „Śląsk” Wydawnictwo
Naukowe, Katowice 2001, s. 7.
[2] Tamże.
[3] Pod red. Wiesława Koczura i Andrzeja Rączaszka.
[4] W 2010 roku, staraniem Górnośląskiej Wyższej Szkoły
Pedagogicznej w Mysłowicach, wydano książkę pt. Obecność kobiet i problematyki kobiecej
w refleksji andragogów i pedagogów społecznych. Redaktorzy naukowi Elżbieta Górnikowska-Zwolak
i Mirosław Wójcik poświęcili ją pamięci Profesor zw. dr hab. Lucynie
Frąckiewicz, wyjaśniając we wstępie związek Osoby Pani Profesor z publikacją.
[5] Za: L. Frąckiewicz: Wstęp…, s. 5
[6] Tamże, s. 6.
[7] L. Frąckiewicz: Wstęp.
W: Przeszłość dla przyszłości…, s. 6.
***
***
SPIS TREŚCI
Słowo
wstępne
Część I
Profesor
Lucyna Frąckiewicz — przeszłość dla przyszłości
Robert Rauziński
Profesor Lucyna Frąckiewicz — badacz społecznych
problemów Śląska
Elżbieta
Trafiałek
Profesor Lucyna M. Frąckiewicz jako niezapomniany mistrz i przyjaciel
Elżbieta
Górnikowska-Zwolak
Spotkanie z Mistrzynią — okruchy wspomnień,
garść refleksji
Część II
Uzasadnienia
badań i refleksji w polityce społecznej
Ludmiła
Dziewięcka- Bokun
Komu i dlaczego potrzebna jest polityka społeczna?
Jolanta
Supińska
Polska
polityka społeczna ma swoje lata
Część III
Człowiek
w doktrynie i praktyce polityki społecznej
Jolanta Klimczak
Perspektywa
kobieca w polityce społecznej
Elżbieta Górnikowska-Zwolak
Pedagoga
społecznego refleksja o polityce i polityce społecznej wobec kobiet
Leon Dyczewski:
Wielorakie
skutki bezrobocia długotrwałego
Felicjan
Bylok
Konsumpcja w życiu ludzi starszych w Polsce w
drugiej dekadzie XXI wieku
Wiesława
Walkowska
Opieka instytucjonalna nad seniorami — na przykładzie
Finlandii
Część IV
Przestrzeń
publiczna w polityce społecznej
Aleksander Lipski
O związkach
między zrównoważonym rozwojem a
obywatelskim społeczeństwem
Małgorzata
Baron-Wiaterek
Zasady i
formy współdziałania organizacji pozarządowych i samorządu terytorialnego
Maria Zrałek
Gra o miasto dla wszystkich
Część V
Aktualne obszary wykluczenia społecznego
Grzegorz
Odoj
Problemy integracji społecznej osób
niepełnosprawnych intelektualnie
Bożena
Kołaczek
Kilka refleksji teoretycznych nad problemem
dezaktywizacji zawodowej rodziców dzieci niepełnosprawnych jako
substytutu/komplementu instytucjonalnej formy opieki
Wojciech
Welskop
Oczekiwania
nauczyciela wobec uczniów w kontekście wykluczenia społecznego
Barbara
Kołodziej
Kwestia
zwierząt w polityce społecznej
Noty o
autorach
***
***
Dziękując mojej wspaniałej koleżance Elżbiecie, Autorom artykułów oraz Wszystkim, z którymi miałam możliwość współpracować, wymieniać poglądy, czerpać inspiracje i zdobywać nowe doświadczenia, zapraszam do lektury z prośbą o życzliwe acz wnikliwe i krytyczne uwagi dające spektrum do dalszych działań.
Piękny pomysł - profesjonalnie zrealizowany.To taki ukłon dla Mistrzów - Oni nie odchodzą nigdy
OdpowiedzUsuńNasza Lucynka byłaby kontenta z uczniów - Elżbieta
Dziękuję. Myślę, że zostali uczniowie, którzy mają Ją w sercach.
Usuń